Tenismena Irina Fetecău a susținut teza de licență cu titlul: “Comunicarea digitală a jucătorilor de tenis profesioniști” pe durata pandemiei. Simona Halep subiect de teză

0 Comment
260 Views

Coordonată de sociologul Ionuț Butoi, lucrarea de licență a Irinei Fetecău, susținută la Facultatea de Jurnalism a Universității din București se referă la cum au comunicat cu fanii și cum au folosit tenismenele românce rețelele de socializare în perioada stării de urgență.

Irina Fetecău: “Fiind jucătoare de tenis de performanță, am personalizat cercetarea la performerii de top pe plan mondial din acest sport și la patru jucătoare importante din țara noastră, printre care și marea campioană Simona Halep. Am întâlnit în timpul cercetărilor mele o lume fascinantă a comunicării, aflată în continuă schimbare datorită progresului tehnologic. Cine va fi atent la ceea ce se întâmplă în jurul său și va fi atent la gusturile și preferințele iubitorilor de sport, și acestea în continuă schimbare, va fi învingător nu numai pe teren, ci și in domeniul comunicării. Marile cluburi sportive, dar și campionii din disciplinele individuale, folosesc platformele Instagram, Facebook, Twitter pentru implicarea fanilor, promovarea unor branduri și pentru generarea veniturilor. 

Spre deosebire de perioada în care jucătorii nu au avut control asupra a ceea ce se publica despre ei, rețelele de socializare le oferă posibilitatea să se „înfățișeze” fanilor așa cum își doresc, postând pe conturile lor poze de la competiții, antrenamente și ședințe de pregătire fizică, dar și din culisele vieții private. Astfel, suporterii din toate colțurile planetei au acces, prin intermediul social media și al marketingului sportiv online, la „universul” sportivului preferat și chiar șansa să ii facă sugestii prin mesaje, să „dialogheze” câteodată cu el, ceea ce, prin intermediul mass media tradițională (print, radio, tv) nu era posibil.

Jucătorii au sesizat rapid și oportunitatea de promovare a sponsorilor principali prin intermediul rețelelor de socializare. Astfel, cu cât performerul este mai cunoscut în tenis, cu atât a crescut și gradul de profesionalizare al postărilor sale. Acest fapt are drept obiectiv atragerea unui număr mare de fani și sponsori, care aduc câștiguri finaciare sporite. De aceea, consider că sensul „simplu” și sincer, de început, al interacțiunii fani-performer a fost întrecut, cu timpul, de interesele comerciale din „culise”. Treptat, balanța uman-comercială a rețelelor de socializare a fost înclinată către a doua latură.”  

ANALIZA INTERVIURILOR REALIZATE CU PATRU JUCĂTOARE DE TOP DESPRE ROLUL REȚELELOR DE SOCIALIZARE ÎN COMUNICAREA CELOR MAI IMPORTANTE ASPECTE DIN ACTIVITATEA LOR

Irina Fetecău: “În perioada 29 aprilie – 7 mai 2020, am realizat interviuri, via e-mail, cu Simona Halep, Ana Bogdan, Mihaela Buzărnescu și Raluca Olaru, jucătoare importante ale tenisului românesc și mondial, care au avut amabilitatea să-mi răspundă chestionarelor trimise.  Analizând informațiile primite, am constatat că se confirmă multe dintre aspectele evidențiate în partea teoretică a acestei lucrări. Confirmarea „practică” din partea unor sportive de top, care utilizează rețelele de socializare, nu poate decât să certifice utilitatea demersului meu, în contextul în care interacțiunea fani-jucător și publicitatea prin intermediul social media au „explodat” în ultimii ani, iar cercetarea, cu argumente de necombătut, a mecanismelor acestui „boom” este abia la început.

Concluzia generală pentru jucătoarele noastre de tenis este că social media reprezintă pentru ele un instrument deosebit de util în comunicarea cu fanii și foarte la îndemână exact în momente importante ale existenței lor. Toate fetele cu care am „discutat” sunt active pe trei rețele de socializare, care, în ordinea utilizării, în funcție de ușurinta de contact cu fanii, sunt: Instagram, Twitter și Facebook. Toate jucătoarele vorbesc despre un ritm „liber” al postărilor, Raluca Olaru subliniind că „din păcate, nu am un ritm sau un plan de postări”.

Cele două mari motive pentru care și-au creat conturi pe rețelele de socializare, subliniate de toate sportivele, sunt: interacțiunea directă cu suporterii lor fideli, care, prin mesajele de susținere le dau energie în momentele-cheie competiționale și promovarea sponsorilor, care sunt mulțumiți, așa cum evidențiază Simona Halep, că au o vizibilitate foarte mare și mult mai rapidă decât la televiziune. Toate cele patru jucătoare intervievate au ajuns la concluzia că este imposibil să ajungi în topul tenisului profesionist fără să deții măcar un cont de socializare, iar numărul „abonaților” acestuia crește în funcție de rezultate: cu cât acestea sunt mai bune, cu atât va crește admirația exprimată pe social media de către fanii de pe toate meridianele lumii.

Aș dori să menționez sfatul dat de Simona Halep, la finalul interviului, care este important atât pentru sportivi, cât și pentru fani: „Dezavantajele social media apar atunci când aceasta îți dictează viața și nu invers!”. Aceasta afirmație reflectă modul eficient de gestionare a domeniului „virtualului” de către jucătoarele profesioniste de tenis, care, evident, au drept prioritate cariera, și nu lumea mondenă. 

Privind în ansamblu datele obținute în urma analizei monitorizărilor de cont și a interviurilor, putem formula mai multe concluzii: Atât Simona Halep, cât și Mihaela Buzărnescu și Ana Bogdan, au precizat că sunt ajutate în comunicarea pe rețelele de socializare de persoane competente, cărora le transmit ce vor să comunice fanilor. Apoi, toate postările poartă girul comunicatorilor de profesie, sportivilor rămânându-le timpul necesar pentru pregătire și participare la turnee.

Observăm însă, din ritmul liber și personal al postărilor jucătoarelor noastre de tenis, dar și din răspunsurile lor, o aparentă lipsă a unei strategii de comunicare sau de branding. E adevărat, trei din cele patru jucătoare cu care am „dialogat” au apelat la comunicatori profesioniști, dar, atenție, nu specializați în rețele de socializare, pentru că în mediul autohton nu este bine dezvoltată această latură a comunicării digitale. Sportivele au avut nevoie de specialiști care să le „contureze” puțin ideile pe care doresc să le transmită fanilor, dar niciuna nu urmărește o strategie clară de branding.”

FacemSpitale
Article by FacemSpitale

Profil oficial al platformei FacemSpitale


Mesajul Simonei Halep după ce s-a vindecat de COVID-19

Simona Halep s-a vindecat astăzi de COVID-19, după 10 zile...

Impactul digitalizării asupra vieții cetățenilor europeni

De-a lungul anilor, tehnologia a revoluționa lumea și viața cotidiană...

Leave your comment