Adevăratul mesaj al campaniei „Medicii Eroi” în care doctorii au fost prezentați ca sfinți

0 Comment
2669 Views

Personalul medical se află în linia întâi în lupta împotriva COVID-19, medicii sunt percepuți ca niște eroi de milioane de oameni din întreaga lume. Unii dintre ei și-au pierdut viața în spitalele din lumea întreagă și au fost descriși ca adevărați martiri.

Recent, în Capitală au apărut mai multe panouri publicitare pentru o campanie în care cadrele medicale au fost reprezentate cu aure de sfinți. În spatele campaniei „Medicii Eroi” se află agenția de advertising McCann care susține efortul, dedicarea și munca epuizantă și riscantă a medicilor împotriva Coronavirusului. Print-urile pentru campanie au fost realizate de Art Directorul agenției McCann, Wanda Hutira. Multe din aceste picturi au fost apreciate ca opere de artă de mulți dintre internauți, de reprezentanți ai industriei marcom și de specialiști în comunicare, dar reacția publică s-a materializat într-un clivaj între două tabere cu opinii complet diferite pe acest subiect: pro și contra folosirii simbolurilor religioase și a aurei de sfinți în afișe publicitare. Reacțiile negative au venit dinspre oameni cu convingeri religioase care s-au simțit jigniți în propriile lor credințe, mulți ignorând complet adevăratul mesaj din spatele acestei campanii și anume: „Thank you, Doctors!”.

Campania „Medicii Eroi” a fost, de fapt, destinată exclusiv cadrelor medicale care se sacrifică zi de zi pentru pacienți, dar în online s-au exprimat radical mai ales cei care au omis mesajul picturilor, așa cum ne-au explicat și creativii agenției.

Cătălin Dobre, CCO McCann Romania & Regional Creative Director: „Când a început perioada izolării, am început să ne gândim cât de mult sunt afectați cei din linia întâi.Ne este greu tuturor să stăm acasă, însă cel mai greu le este cadrelor medicale. În acel moment noi ne-am gândit să folosim spațiul outdoor pentru că medicii sunt forțați să iasă afară din case. Să transformăm acel spațiu în suport pentru medici. Am dat brief-ul mai departe către Art și am primit zeci de vizualuri. Tuturor oamenilor din rețeaua noastră le-au plăcut foarte mult aceste vizualuri, care se vor vedea și pe străzile din orașele europene. În România, fiecare vizual reprezintă interpretarea artistului pentru acest mesaj „Thank you, Doctors!”, pentru că medicii sunt văzuți ca niște eroi. Seria Wandei încearcă să îi arate pe doctori ca pe niște sfinți pentru că în zilele astea medicii fac miracolele să se întâmple.

Astfel de campanii au fost făcute și în alte țări. De exemplu, în Brazilia oamenii au proiectat pe statuia de la Rio a lui Iisus imagini cu medici, lucru care a fost foarte apreciat la momentul respectiv. Chiar și un apropiat al Papei a distribuit o imagine a unui doctor cu aura de sfânt. Așadar, și noi i-am pus în lumina făcătorilor de miracole.

Seria Wandei a fost mai îndrăzneață. A fost apreciată de noi, chiar dacă pe social media au apărut comentarii răutăcioase. Aș vrem să continuăm acest proiect și să le mulțumim cadrelor medicale în felul nostru. Într-adevăr, arta este supusă criticii, opiniile sunt diferite și asta e OK. Problema este doar modul în care arta este criticată. Reacțiile au fost foarte agresive. Am decis să eliminăm treptat panourile cu mesaj religios. Nu ne-am dorit niciodată să provocăm Biserica sau persoanele religioase. Campania a fost dedicată medicilor, nu era despre religie și ne dorim ca mesajul de suport pentru cadrele medicale să nu se piardă. E foarte greu să combați niște păreri profunde cu argumente raționale, mai ales că oamenii au omis adevărata misiune a campaniei nostre și anume respectul oferit medicilor.

Pe de altă parte, am primit foarte multe aprecieri pozitive de la medici și de la persoane tinere care au înțeles mesajul pe care am vrut să îl transmitem cu această campanie.”

Wanda Hutira, Art Director McCann: „Imaginile sunt parte a campaniei inițiate de agenția la care lucrez, McCann, prin care vrem să mulțumim medicilor pentru curajul și răbdarea de care dau dovadă în perioada asta. Artiștii McCann din mai multe țări au facut vizualuri. Recomand și ce au realizat cei din Belgrad, sunt preferații mei: https://www.boredpanda.com/medical-workers-heroes-artwork-mccann-beograd/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic

Eu am pornit de la gândul că în perioada asta, medicii trebuie să dea dovada de un curaj extraordinar și de o perseverență care ar putea să para că vine de dincolo de ce poate să faca un om.

Îmi spunea un medic acum ceva timp: “Dumnezeu este doctorul, noi suntem unealta”. Asta seamănă mult cu efortul și jertfa care e relatată în povestirile despre personaje canonizate în diferite religii.

Reacțile pe care le-am primit de la medici cu privile la ilustrații sunt foarte bune, mulți îmi scriu pe rețele de socializare că îi inspiră să meargă mai departe și că le dau lacrimile văzând ca îi susține o țară întreagă.”

Părerile tinerilor nu au întârziat să apară, mulți dintre ei venind cu mesaje de susținere și apreciere pentru campania „Medicii Eroi” derulată de agenția McCann.

Viorel, Gaming Industry: „Sunt sigur că mai toți tinerii cu un minim de educație sunt de acord cu toate campaniile care evidențiază rolul medicilor într-o societate, mai ales în momentul în care trec prin momente dificile, iar rolul lor este unul crucial. În plus, dacă oamenii au nevoie de eroi în prezent, și au de fiecare dată cand trec prin momente grele cum este și acesta, îi au chiar în fața lor, medicii.”

Andreea, membru în Asociația Studenților la Comunicare:Ca student în an terminal la publicitate evident că o văd cu alți ochi și respect atât munca artistei, cât și conceptul din spate. Da, medicii sunt niște mici sfinți în această perioadă, eroi, și nu doar medicii de la noi din țară, plus toate asistentele și infirmierii. Trebuie să ținem cont că pe lângă situația actuală, oamenii au și alte probleme de sănătate care necesită spitalizare, astfel munca pe care cadrele medicale o depun este colosală.”

Ioana, studentă Universitatea din București: „E un mod frumos și artistic de a mulțumi celor care au făcut ceva concret pentru noi toți, într-un mod direct sau indirect, în această perioadă.

Mi se pare exemplul perfect pentru “o imagine care valorează cât o mie de cuvinte”. Cred că indiferent ce credințe ai, ești de acord ca medicii au jucat  cel mai important rol în perioada asta. Ei au contact direct cu această problemă care ne-a schimbat viețile tuturor, sunt acolo pentru a ne ajuta pe noi toți, riscând-și propria sănătate.”

Tamara, studentă Universitatea din București: „Nu cred nicio secundă că art directorul Wanda Hutira a avut intenția de a supăra sau indigna vreo față bisericească. Aici este vorba doar despre creativitate, despre niște ropote de aplauze ce le sunt cuvenite medicilor, aplauze transmise sub altă formă. Eu cred ca McCann a vrut și a reușit să surprindă  într-o imagine 1000 de cuvinte care înfățișează realitatea într-un mod plastic. Cu siguranță OAMENILOR le va rămâne întipărit în minte faptul că alți OAMENI, la fel de vulnerabili ca și ei în fața bolii, se sacrifică pentru binele societății.”

Ioana Nicolae
Article by Ioana Nicolae

Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul UNIBUC, specializarea Publicitate.


Anul 2020 în istorie: Pandemia a influențat știința, politica și atitudinile sociale

Fără îndoială, anul 2020 a fost anul marcat de pandemia...

Anul 2020 în istorie: coronavirusul a oprit planeta. Lumea s-a schimbat, omenirea nu!

Coronavirusul a oprit planeta în loc Fără îndoială, nimeni nu...

Leave your comment