Gramatica propusă de Ministerul Educației ca materie obligatorie de liceu. Ce spun profesorii și studenții

0 Comment
444 Views

Principala cauză a agramatismului tinerilor din zilele noastre este reprezentată de lipsa orelor de gramatică din liceu. Cel puțin așa explică specialiștii din Ministerul Educației limba română vorbită și scrisă atât de prost de cei mai tineri care se exprimă incorect gramatical pe rețele sociale. Sistemul de învățămînt din România ia în sfârșit în vedere reintroducerea disciplinei Gramatica limbii române în programa de liceu.

Introducerea Gramaticii ca materie obligatorie de liceu a fost cofirmată pe Edupedu de lingviștii Adina Dragomirescu, director al Institutului „Iorgu Iordan Al. Rosetti” al Academiei Române, și Alexandru Nicolae care predă lingvistică și la Facultatea de Litere, Universitatea din București.

De asemenea, Gabriel Vrânceanu, de la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație și director al Autorității Naționale pentru Formare Profesională în Sistem Dual a confirmat că în momentul de față se lucrează la curriculumul pentru liceu, adică la discipline și numărul acestora din orar.

Monica Anisie a confirmat la rândul său pe pagina sa de Facebook o sesiune de întâlniri online cu specialiștii din Ministerul Educației și ai Institutului de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”, „sesiuni în care se va răspunde la întrebările privind competența lingvistică și conținuturile ce vizează elementele de construcție a comunicării (de limbă și comunicare)”.

Importanța introducerii gramaticii ca materie obligatorie a fost clamată adeseori și de studenți. Una dintre studentele Universității din București a vorbit cu reporterii Facem Spitale despre importanța gramaticii în programa școlară:

„Gramatica este esențială încă din gimnaziu, cu atât mai mult în liceu, pentru că ar reduce nivelul de agramatism din rândul tinerilor. Programa actuală sufocă mintea elevilor cu partea de literatură a limbii române, când, de fapt, ei ar trebui să stăpânească mai întâi noțiunile de gramatică, nu doar cele elementare, ci și cele complexe, care se pot preda doar la nivel de liceu. Nu că literatura nu ar fi importantă, dar în viața de zi cu zi omul aplică gramatica, demonstrează prin ea abilități de comunicare mult mai avansate decât cele oferite doar de calitatea de a fi nativ al limbii române”, a spus Laura Florea.

De asemenea, o altă studentă a Facultății de Limbi și Literaturi Străine consideră esențială gramatica în ciclul liceal: „Pentru ca mulți intră în liceu cu un grad de semi-analfabetism și se agravează pe parcursul anilor de liceu în lipsa unei astfel de materii care este extrem de folositoare”, a mărturisit Andreea Rădoi.

Problemele analfabetismului au devenit neobservabile oriunde în jurul nostru, fie că este vorba de postările pe rețelele de socializare sau de conversațiile curente. Acest fapt este demonstrat și la nivelul testelor naționale și internaționale: „Testele PISA au arătat că avem o problemă de alfabetizare funcțională. Chestiunile de ortografie practică sunt și ele parte a problemelor cu care se confruntă absolventul de liceu”, precizează profesorul Alexandru Nicolae.

Cătălina Petrache

FacemSpitale
Article by FacemSpitale

Profil oficial al platformei FacemSpitale


Peste 3000 de unități de învățământ în scenariul roșu

Potrivit ultimului comunicat de presa al Ministerului Educatiei, publicat astazi,...

Școlile din București se pregătesc de scenariul roșu

Ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat astăzi că instituțiile de...

Leave your comment